fbpx

טאי צ'י היסטוריה וסגנונות מסורתיים

היסטוריה של טאי צ'י צ'ואן המופיעה ברוב הפרסומים.

בתמונה –
Yang Chengfu – grandson to Yang Lu-ch'an the founder of
Yang-style Tai Chi
Chuan and historically considered the best known
teacher of the Yang style            

ההיסטוריה של טאי צ'י צ'ואן משתרעת על פני למעלה מ -2000 שנה.
טאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה סינית פנימית והיא מתורגלת בדרך כלל ממגוון סיבות: טכניקות הלחימה הרכות שלה (אמנות המיושמת עם כוח רך/פנימי לעומת כוח קשה/חיצוני), בריאות ואריכות ימים.

סקירה כללית טאי צ'י צ'ואן וטאואיזם

יאנג צ'נגפו ( Yang Chengfu )
-נכדו של יאנג לו-צ'אן מייסד טאי צ'י צ'ואן בסגנון יאנג ונחשב מבחינה היסטורית למורה הידוע ביותר בסגנון יאנג. טאי צ'י צ'ואן מתואר לעתים קרובות כ"מדיטציה בתנועה" משום שהוא מקדם שלווה באמצעות תנועות עדינות – ומחבר בין הנפש לגוף.
כיום, טאי צ'י התפשט ברחבי העולם בסגנונות השונים, חלקם תחרותיים וחלקם ממורים שאינם מסורתיים סינים.  רוב הסגנונות המודרניים של טאי צ'י מתחקים אחר התפתחותם לפחות באחת מחמש האסכולות המסורתיות:

צ'ן, יאנג, וו, וו האו וסאן.

 ל-5 הסגנונות האלה יש תנועות שונות והם יכולים פיזית להיראות שונים מאוד זה מזה.
(כולם מסורתיים סיניים)
, 2 הסגנונות השולטים של טאי צ'י צ'ואן שני הסגנונות החשובים ביותר הם סגנון היאנג וצ'ן …

שני הסגנונות החשובים ביותר הם סגנון יאנג וסגנון צ'ן, כאשר סגנון צ'ן נחשב לסגנון הטאי צ'י המקורי שהוליד במישרין או בעקיפין את כל הסגנונות האחרים של טאי צ'י צ'ואן.
באופן מסורתי סגנונות משפחתיים של טאי צ'י היו פעם רכושה הבלעדי של משפחה אחת שלימדה את הסגנון רק לאנשים במשק הבית המשפחתי.
צ'ן צ'אנג שינג,
Chen Changxing
היה הראשון שלימד את צ'ן טאי צ'י לאדם מחוץ למשפחה שנקרא יאנג לו-צ'אן, אשר ייסד מאוחר יותר את סגנון היאנג של טאי צ'י צ'ואן.

סגנון צ'ן טאי צ'י צ'ואן

  סגנון צ'ן הוא הסגנון העתיק והעתיק ביותר של כל הסגנונות האחרים של טאי צ'י ולכן הוא מציג את השורשים וההבנות של אמנות לחימה בצורה הרבה יותר בולטת מכל טאי צ'י בסגנון אחר. לסגנון צ'ן יש דינמיקה גבוהה בין תנועות איטיות/רכות ומהירות/קשות והוא מאופיין בתנועות סליל וסחרור בולטות (בסגנון סליל משי) עם התפרצויות של שחרורי כוח מתפרצים באגרופים, מכות מתפרצות ובעיטות
(fa-jin).   זה הופך את סגנון צ'ן למעט יותר אתלטי ודרמטי מבחינה ויזואלית בהשוואה לכל הסגנונות האחרים של טאי צ'י.

Chen Fake

Chen Fake or Ch'en Fa-k'e (陳發科; 1887–1957) was a Chinese martial artist
 who taught Chen-style t'ai chi ch'uan

צ'ן וואנג-טינג, Chen Wangting (1580–1660), , יליד הכפר צ'ן, הוא ככל הנראה שפיתח את סגנון צ'ן בסגנון צ'ן טאי צ'י צ'ואן בהתבסס על טכניקות לחימה משפחתיות שנלמדו על ידי המשפחה בשילוב עם משאבים ויידע חיצוניים.ׁ ׁׁהמשמעות של "טאי צ'י צ'ואן" המונח המנדריני "טאי צ'י צ'ואן" מתורגם מילולית כ"אגרוף אולטימטיבי עליון" או "אגרוף חסר גבולות" – הוא גם מתורגם לפעמים כ"אמנויות לחימה אולטימטיביות ".
המושג "האולטימטיבי העליון" מופיע הן בפילוסופיה הסינית הטאואיסטית והן בפילוסופיה הסינית הקונפוציאנית, שם הוא מייצג את המיזוג של יין ויאנג לכדי אולטימטיבי יחיד המיוצג על ידי סמל הטאי צ'י Taiji  , (דיאגרמת יין-יאנג).  טאי צ'י צ'ואן אמור אפוא להיות מחקר של יין (רגוע,פתוח, נכנע) ויאנג (פעיל, מתרחב, מוחצן) – כלומר, מציאת איזון בתוך שינוי מתמיד.


טאי צ'י צ'ואן אמור אפוא להיות מחקר של יין (פתוח, נכנע) ויאנג (פעיל, מתרחב) – מציאת איזון בתוך שינוי מתמיד. מאמינים כי התיאוריה והפרקטיקה של טאי צ'י נוסחו על ידי נזירים טאואיסטים שבסופו של דבר שילבו את צורות הלחימה ותרגילי הנשימה כדי לנסח את העקרונות הרכים או הפנימיים שאנו מקשרים עם טאי צ'י צ'ואן ואומנויות לחימה קשורות כיום.

יאנג סטייל טאי צ'י צ'ואן

סגנון היאנג מאופיין בתנועות זורמות רכות ורכות בקצב שווה, שהן כמעט 'דמויות זן' מזוקקות בתנוחותיהן ובמעברים שלהן – תוך שהן מציעות שלל מורכבויות עדינות בביצוע כל מהלך, מעבר או תנוחה. סגנון היאנג מהווה לכאורה ההפך מכל תורת הלחימה אך בתוך תנועות הרגיעה מסתתרות תנועות קרב ולחימה של ממש. השאיפה היא לאפשר לגוף עצמו ואיבריו לנוע באיכויות משתנות של יין ויאנג ובכך לאפשר הרמוניה של התנועה והזרמת הכוח Qi הנדרש לכייון או לעוצמה הרצוייה.

הדרישות הפיזיות העדינות, רגועות והרמוניות, של סגנון טאי צ'י יאנג, הופכות אותו למתאים לקהל רחב יותר בכל הנוגע לדרישות הפיזיות כמו גם לטווח הגילאים.

מייסד סגנון יאנג היה יאנג לו-צ'אן Yang Lu-ch'an or Yang Luchan, (1799–1872)


נכדו יאנג צ'אנג-פו אחראי במידה רבה לסטנדרטיזציה ופופולריזציה של סגנון היאנג של טאי צ'י צ'ואן שהוא הסגנון המתורגל ביותר בסין ובעולם כיום.  

מאמינים כי התיאוריה והפרקטיקה של טאי צ'י נוסחו על ידי נזירים טאואיסטים שבסופו של דבר שילבו את צורות הלחימה ותרגילי הנשימה כדי לנסח את העקרונות הרכים או הפנימיים שאנו מקשרים עם טאי צ'י צ'ואן ואומנויות לחימה קשורות כיום.

מה ההבדל העיקרי בין יאנג לצ'ן סטייל טאי צ'י?

סגנון היאנג מאופיין בתנועות רחבות קצביות ורכות וזרמות באופן שווה, שהן כמעט 'דמויות זן' מזוקקות בתנוחותיהן ובמעברים שלהן. יישומי אמנויות הלחימה מרומזים בסגנון טאי צ'י יאנג הרבה יותר בעדינות מאשר למשל בסגנון צ'ן.
התחושה של אנרגיה זורמת בעדינות (צ'י) וחיבור גוף/נפש שמתמקד/מתחבר רק לרגע הנוכחי
ניתן לחוות לאורך כל הצורה. הדרישות הפיזיות הקלות יחסית של סגנון טאי צ'י יאנג הופכות אותו למתאים לקהל רחב יותר בכל הנוגע לרמת הכושר כמו גם לטווח הגילאים.

סגנון צ'ןהוא הסגנון העתיק והיסודי/ראשוני ביותר מכל הסגנונות האחרים של טאי צ'י ולכן מציג את השורשים של היותו אמנות לחימה בצורה הרבה יותר בולטת.
לסגנון צ'ן יש דינמיקה גבוהה בין תנועות איטיות/רכות ומהירות/קשות והוא מאופיין בתנועות סליל וסחרור בולטות (בדומה לסליל משי) עם התפרצויות של שחרור נפיצים של אנרגיה/כוח (fa-jin)( כוח מתפרץ) , התחושה של אנרגיה נעה (צ'י), של "חיבור והנעה" מורגשת די חזק ומטפחת אחדות והרמוניה של הגוף והנפש – בין אם זה בספירלות העדינות ביותר של פרק כף היד או בשחרור העוצמתי
של מכת אגרוף.

לא משנה איזה סגנון תבחרו בהתחלה ללמוד – סגנון צ'ן כמו גם סגנון טאי צ'י יאנג שניהם מאוד
משלבים מיקוד, הכוונה וחיבור של גוף, נפש ורוח לחוויה הוליסטית אנרגטית.
בתהליך, תלמדו לעבור מחוויה של "עשייה" פשוטה וחוויה של "הוויה" פשוטה לחוויה של "הוויה"
המורגשת בכל רבדי הגוף והנפש בצורתה העמוקה ביותר.

הסגנונות המסורתיים הינם:

Yang Style Tai Chi

Hand Forms

24 Form

40 Form

42 form

108 Form

48 Combined Form

——————————————————————————–

Chen Style Tai Chi

Hand Forms

18 Form

56 Competition Form

Lao Jia Yi Lu 83 Old Frame second Routine

Old Frame First Routine, 74 Form

Air Lu

Qigong

shi ba shi 18 connection

The 8 Pieces of Brocade also referred to as the "8 Jewels" (Ba Duan Jin)

———————————————————————————————————-

Standing Postures & Meditation

במשכן מרכבה הרצליה לומדים גם סדרות מיוחדות

20 תנועות הנשימה, גוף הפלדה המוזהב, מדיטציית יין יאנג, 9 תרגילי הזהב…

בכל שיעור מקובל חימום כף רגל עד ראש
החימום כולל מפרקים, נשימות, שלד, חיזוק שרירים, מתיחות וחוליות הצואר

למאמרי צ'י גונג….

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

0523608222